Lego® Therapy
Βασική ιδέα του προγράμματος είναι η χρήση των Lego® ως μέσο ανάπτυξης της κοινωνικότητας και της γλωσσικής έκφρασης, μέσα σε ένα ασφαλές, ομαδικό πλαίσιο, συνεργατικού παιχνιδιού. Κάθε ομάδα αποτελείται από τρία παιδιά, για το καθένα εκ των οποίων αντιστοιχεί ένας συγκεκριμένος ρόλος στην ομάδα. Τα παιδιά καλούνται να εκπροσωπήσουν ένα ενεργό ρόλο, προσφέροντας τη δυνατότητα να λειτουργήσουν ως ένα κοινωνικό σύνολο, συνάπτοντας σχέσεις και ανταλλάσσοντας ιδέες και σκέψεις.
Πιο συγκεκριμένα μέσα από τους ρόλους του μηχανικού, του προμηθευτή και του χτίστη, ρόλοι που εναλλάσσονται στο πλαίσιο της ομάδας, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να χτίσουν ένα μοντέλο της Lego® βήμα βήμα.

Χτίζοντας το μοντέλο που έχουν επιλέξει τα παιδιά, δίνεται η ευκαιρία να δημιουργήσουν φίλους, να επιλύσουν προβλήματα, να εναλλάσσουν τη σειρά, να αναπτύξουν τη συνεργασία τους αλλά και να λύσουν διαφωνίες που μπορεί να προκύψουν, όλα μέσω ενός συνεργατικού παιχνιδιού.

Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, πρέπει να σημειωθεί πως υπάρχουν ορισμένοι κανόνες που διαμορφώνονται από τα ίδια τα παιδιά, ενώ ο θεραπευτής αναλαμβάνει περισσότερο βοηθητικό χαρακτήρα που στόχο έχει να λειτουργεί εποπτικά, δηλαδή να παρεμβαίνει σε καίρια σημεία, προσπαθώντας να δώσει ιδέες και να μοιράσει ίσες ευκαιρίες επικοινωνίας για όλα τα άτομα της ομάδας.

Ακόμα, ο ρόλος του θεραπευτή είναι να συμμετέχει περιστασιακά στο παιχνίδι παρέχοντας καθοδήγηση και ενεργώντας υποστηρικτικά στις αποφάσεις των παιδιών.

Τα Lego®, ως γνωστόν, απαρτίζονται από διάφορα τουβλάκια σε ποικιλία χρωμάτων, σχημάτων και μεγέθους και έτσι, μέσω του χτισίματος, αναπτύσσεται η εκφραστική και η περιγραφική ικανότητα. Τα παιδιά, καθώς προχωρά η δημιουργική φάση του παιχνιδιού, χρειάζεται να δημιουργήσουν ένα κοινό κώδικα επικοινωνίας, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις οδηγίες κατασκευής.

Η κατασκευή μοντέλων από την ομάδα χωρίζεται σε δύο σκέλη: το δομημένο και το ελεύθερο χτίσιμο. Στο δομημένο, τα παιδιά καλούνται να φέρουν εις πέρας ένα εγχειρίδιο οδηγιών, προκειμένου να ολοκληρώσουν την κατασκευή. Από την άλλη, το ελεύθερο χτίσιμο δεν περιλαμβάνει οδηγίες κατασκευής, αλλά αφορά το δημιουργικό και φανταστικό παιχνίδι, κατά το οποίο τα μέλη αποφασίζουν να δημιουργήσουν μια κατασκευή της αρεσκείας τους, αφού πρώτα έχουν εξοικειωθεί σε αυτό το παιχνίδι με το δομημένο χτίσιμο.

Η διαμόρφωση και οργάνωση των ομάδων, βασίζεται στην ατομική και ομαδική αξιολόγηση των παιδιών, προκειμένου να υπάρχει συνοχή και η καλύτερη δυνατή δυναμική. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, οι διαμεσολαβητές (θεραπευτές) καταγράφουν και αξιολογούν την πορεία των στόχων που έχουν τεθεί αρχικά, τόσο για το κάθε μέλος ξεχωριστά, όσο και για την ομάδα συνολικά.

Η αίσθηση της δημιουργίας, η συνεργασία με άλλα άτομα και η πρόοδος του έργου είναι μερικά από τα ευχάριστα συναισθήματα που αποκομίζει κανείς από την πρώτη κιόλας επαφή με αυτήν την προσέγγιση.

Ας μη ξεχνάμε πως το παιχνίδι αποτελεί την πιο ευχάριστη και παραγωγική διαδικασία μάθησης στη ζωή ενός ανθρώπου, ακόμα και ενός ενήλικα.

Στο τέλος κάθε χρονιάς, τα παιδιά μπορούν να επιλέξουν να εκθέσουν τις δημιουργίες τους, καθώς και να λάβουν ένα άλμπουμ αναμνηστικών φωτογραφιών των κατασκευών. Επιπλέον, μετά την εκτίμηση των αξιολογήσεων, απονέμονται διάφορα βραβεία στα παιδιά ως επιβράβευση της προσπάθειάς τους και της συμμετοχής τους στην ομάδα.

Το Lego® Therapy, είναι μία δημιουργική και διασκεδαστική μέθοδος παρέμβασης, που δίνει την ευκαιρία στα μέλη τους να νιώσουν το αίσθημα του ανήκειν, να αναπτύξουν την κοινωνικότητα τους, να συνάψουν φιλίες και να κατακτήσουν νέες δεξιότητες μέσω του παιχνιδιού.

Μπορείτε να διαβάσετε το παρόν άρθρο και μέσω της πλατφόρμας Youtube σε μορφή βίντεο: