Εργονομία και Εκπαίδευση εξ αποστάσεως

Αρχική/COVID19, Εργοθεραπεία, Μαθησιακές Δυσκολίες, Υλικό - Συμβουλές/Εργονομία και Εκπαίδευση εξ αποστάσεως

Εργονομία και Εκπαίδευση εξ αποστάσεως

Μετά την έξαρση της πανδημίας του ιού SARS-CoV-2, αυξήθηκε αισθητά η ανάγκη για εξ αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση. Μετά την είσοδο, δε, σε ένα δεύτερο γενικευμένο lockdown σε όλη σχεδόν την Ευρώπη, η ανάγκη επεκτείνεται.

Αλήθεια εσείς πόσο χρόνο περνάτε στο γραφείο σας; Νιώθετε το ίδιο αποδοτικός/-ή κάθε εργάσιμη ημέρα; Είστε βέβαιος ότι η στάση του σώματος σας ή αυτή του παιδιού σας, κατά τη διάρκεια των τηλεμαθημάτων, είναι η κατάλληλη, ώστε να διατηρειθεί η ποιότητα προσοχής σε ικανοποιητικά επίπεδα;

Αν οι παραπάνω ερωτήσεις σας έθεσαν προβληματισμούς, παρακάτω θα βρείτε έναν οδηγό χρήσιμων πληροφοριών και πρακτικών, ώστε η εξ αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση να γίνει παιχνίδι!

Τι είναι η Εργονομία;

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά: Εργονομία (Ergonomics ή Human Factors) ονομάζεται το επιστημονικό πεδίο που ασχολείται με τη μελέτη της αλληλεπίδρασης μεταξύ των ανθρώπων και των υπόλοιπων στοιχείων ενός συστήματος, εφαρμόζοντας θεωρητικές αρχές, δεδομένα και μεθόδους, με στόχο την προαγωγή της υγείας τους και τη βελτιστοποίηση της συνολικής απόδοσης του συστήματος (International Ergonomics Association – Διεθνής Ένωση Εργονομίας, 2000).

Οι εργονόμοι συμβάλλουν στον προγραμματισμό, τον σχεδιασμό και την αξιολόγηση των εργασιών, των υπηρεσιών, των προϊόντων, της οργάνωσης, των εργαλείων, των διαμεσολαβητών ανθρώπου-μηχανής, του εργασιακού περιβάλλοντος και γενικότερα των συστημάτων, με στόχο να τα καταστήσουν συμβατά με τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τους περιορισμούς των ανθρώπων.

Σε τι μας βοηθά;

Από τα παραπάνω προκύπτει, πως στόχος της Εργονομίας είναι να προσαρμόσει μια συγκεκριμένη εργασία ή υπηρεσία/προϊόν στο άτομο και όχι το άτομο στην εργασία ή στην υπηρεσία/προϊόν.

Με απλά λόγια, η εργονομία στηριζόμενη στις γνώσεις για τα διαφορετικά συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού, όπως το μυοσκελετικό, το οπτικό, το νευρικό κ.α., αλλά και με την κατανόηση των γνωστικών δεξιοτήτων, των μηχανισμών μάθησης και των τύπων λαθών του ανθρώπου μπορεί να συμβάλλει στο σχεδιασμό προσαρμοσμένων χώρων εργασίας (κατάλληλα καθίσματα, κατάλληλες επιφάνειες εργασίας, κατάλληλος φωτισμός δωματίου, τήρηση συγκεκριμένου χρόνου εργασίας με ολιγόλεπτες διακοπές, κατάλληλος εξοπλισμός ηλεκτρονικών συσκευών, εργονομικά ποντίκια και πληκτρολόγια, οθόνες με ρυθμιζόμενη φωτεινότητα και συγκεκριμένες διαστάσεις, σωστές αποστάσεις μεταξύ πληκτρολογίου, ποντικιού και οθόνης, σωστή κλίση και ύψος οθόνης και πληκτρολογίου  κ.α.).

Όταν ένας χώρος είναι καλύτερα προσαρμοσμένος στις ανάγκες του ανθρώπου, η εργασία (η κατανάλωση ενός προϊόντος, ή η χρήση μιας υπηρεσίας) γίνεται πιο εύκολη, η απόδοση αυξάνεται και προωθείται η υγεία και η ευημερία του ανθρώπου.

Πώς θα μετατρέψουμε τον χώρο του σπιτιού σε έναν χώρο εργασίας καλύτερα προσαρμοσμένο στις ανάγκες μας;

Δείτε το παρακάτω φωτογραφικό carousel που ετοίμασε η ομάδα μας και ξεκινήστε να εφαρμόζετε τις προτάσεις, τα αποτελέσματα θα είναι άμεσα.

Στάση σώματος, διάρκεια ημερήσιας εργασίας και συγκέντρωση

Όλο και περισσότερα ερευνητικά δεδομένα αναφέρουν ότι όταν μια καρέκλα και ένα γραφείο δεν έχουν ρυθμιστεί σωστά στις ανάγκες του χρήστη, αυτός διατρέχει μεγαλύτερο κίνδυνο να παρουσιάσει έντονους πόνους και νευρομυοσκελετικές διαταραχές. Επίσης, σύμφωνα με το Mity Built, γνωστή εταιρεία σχεδιασμού και κατασκευής εργονομικών επίπλων, «Μετά από παρατεταμένη συνεδρίαση το σώμα γίνεται ανήσυχο στην προσπάθεια να βρει μια πιο άνετη θέση. Δυστυχώς, στα σχολεία η ανησυχία μπορεί να ερμηνευθεί ως μη αποδεκτή συμπεριφορά που διαταράσσει τη διαδικασία διδασκαλίας στην τάξη. Δεν μπορεί να ερμηνευθεί ως βιολογικές και βιομηχανικές ανάγκες του σώματος. Το ανθρώπινο σώμα έχει σχεδιαστεί, όχι για να παραμένει ακίνητο, αλλά για να κινείται. Δεν υπάρχει καμία θέση – καθιστή, όρθια ή ξαπλωμένη, η οποία είναι άνετη και ανώδυνη μετά από παρατεταμένη χρονική περίοδο. Επίσης, δεν υπάρχει καρέκλα ή τραπέζι που χρησιμοποιούμε το οποίο, μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, δεν προκαλεί κόπωση στο σώμα. Το να κάθεται σε ακατάλληλα σχεδιασμένα έπιπλα εντείνει μόνο την ενόχληση».

Η διάρκεια της προσοχής σας μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην απόδοσή σας στην εργασία ή στο σχολείο και στην ικανότητά σας να χειρίζεστε τις δραστηριότητες της καθημερινότητας. Μια ολιγόλεπτη διακοπή της προσοχής μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια σημαντικών πληροφοριών και να προκαλέσει σφάλματα. Ειδικά, στην εκπαιδευτική διαδικασία, ή κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης στη δουλειά είναι υψίστης σημασίας να αφιερώνετε αμέριστα την προσοχή σας.

Ελπίζουμε οι πληροφορίες, τόσο από το άρθρο, όσο και από το φωτογραφικό carousel να σας βοηθήσουν στο να κατανοήσετε κάποια βασικά στοιχεία σχετικά με την Εργονομία. Είναι πολύ σημαντικό να αξιοποιούμε όσο πιο καλά μπορούμε όλα τα εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας ώστε να πετυχαίνουμε το μέγιστο της απόδοσης για εμάς αλλά και τα παιδιά μας.

Συγγραφή: Χριστίνα Διαμάντη ΟΤ, BSc

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλτούμας ΟΤ, SI, CBT

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Grandjean, E. (1980). Fitting the task to the man: An ergonomic approach. London: Taylor & Francis.

Bridger, R. S. (2018). Introduction to Human Factors and Ergonomics, 4th Edition. Boca Raton, FL, USA.  CRC Press

Μαρμαράς, Ν. (2010). Εισαγωγή στην Εργονομία. Αθήνα: Ε.Μ.Π. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις.

iteach. (2019). Ergonomics and Stretching in the Classroom. Retrieved November 5th 2020.

International Ergonomics Association. (2000). What is Ergonomics? Retrieved November 5th 2020.

iteachus. (2020). What teachers need to know: “Ergonomics of teaching online” Retrieved November 5th 2020.

print
Go to Top