Tο καλοκαίρι τελείωσε και η νέα σχολική χρονιά άρχισε. Το ξεκίνημα της χρονιάς είναι συχνά αγχωτικό για τους γονείς, τους δασκάλους, αλλά και τους μαθητές. Αυτό είναι μια πραγματικότητα, ειδικά για τους αγαπημένους μας “μικρούς” μαθητές που κάνουν την μετάβαση από την προσχολική στη σχολική ηλικία. Πλέον, αφήνουν πίσω τις ξέγνοιαστες ημέρες και το παιχνίδι και στη θέση αυτών έχουμε τα μαθήματα, το καθημερινό διάβασμα και τις εργασίες.

Η ομάδα μας ηχογράφησε ένα εξαιρετικό παραμύθι για την μετάβαση στο σχολικό περιβάλλον και την έναρξη της σχολικής χρονιάς, το οποίο μπορείτε να παρακολουθήσετε απευθείας από εδώ:

Επίσης, σας παραθέτουμε και κάποιες ιδέες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην μετάβαση και την ομαλή πορεία στη σχολική ζωή του παιδιού.

Tips και Ιδέες…

Η νευρικότητα της πρώτης μέρας: πολλά παιδιά αγχώνονται περιμένοντας τη νέα χρονιά. Καθίστε και συζητήστε με το παιδί σας σχετικά με αυτό. Μιλήστε για τους παλιούς φίλους και για την γνωριμία με καινούρια παιδιά, καθώς και για τους κανόνες της τάξης. Επίσης, μπορείτε να συζητήσετε για το πώς περιμένουν να είναι η πρώτη τους μέρα στο σχολείο. Να είστε ευαίσθητοι σχετικά με το πώς νιώθει το παιδί σας για να το κάνετε να μιλήσει για αυτά που αισθάνεται.

Πάρτε χρόνο: το να γνωρίσετε το δάσκαλο του παιδιού σας είναι σημαντικό. Αφήστε τον να γνωρίζει πως θα εκτιμούσατε οποιαδήποτε αναφορά προόδου σχετικά με το παιδί σας – είτε είναι θετική είτε αρνητική. Αν κάτι ασυνήθιστο συμβαίνει στην οικογένειά σας, ενημερώστε τον δάσκαλο, ώστε να μπορεί να ευαισθητοποιηθεί και να βοηθήσει στις ανάγκες του παιδιού. Αν έχετε χρόνο, γνωριστείτε και με οποιοδήποτε άλλο μέλος του σχολείου που μπορεί να συναναστρέφεται με το παιδί.

Βρείτε μέρος: δημιουργήστε ένα μέρος, όπου το παιδί θα κάθεται για να κάνει τις ασκήσεις του, όπως στο γραφείο του υπνοδωματίου ή το τραπέζι της κουζίνας. Το μέρος αυτό θα πρέπει να είναι καλά φωτισμένο και όσο το δυνατόν πιο περιορισμένο σε ερεθίσματα που θα μπορούσαν να του αποσπούν την προσοχή. Κρατείστε αντικείμενα που μπορεί να χρειαστεί το παιδί (μολύβια, χαρτί κλπ) κοντά στον χώρο αυτό.

Ρουτίνα, ρουτίνα, ρουτίνα: αφήστε λίγο χρόνο κάθε βράδυ για να ολοκληρώστε τις ασκήσεις. Συζητείστε με το παιδί ποιος θα ήταν ο καταλληλότερος χρόνος για να κάνει τις ασκήσεις του, πριν το μεσημεριανό, αμέσως μετά το σχολείο κλπ. Μερικά παιδιά που παρακολουθούν ολοήμερα προγράμματα ίσως ολοκληρώνουν ορισμένες ασκήσεις στο σχολείο. Αν και το δικό σας παιδί παρακολουθεί κάποιο παρόμοιο πρόγραμμα, καθίστε να κάνετε μια επανάληψη μαζί του αυτά που έκανε στο σχολείο. Επίσης, αφιερώστε χρόνο, ώστε να διαβάσετε για κάποιο τεστ ή δύσκολες ασκήσεις που έχει το παιδί σας.

Μεγάλες προσδοκίες: τα παιδιά ανταποκρίνονται στις προσδοκίες που οι ενήλικοι περιμένουν από αυτά. Βοηθήστε το παιδί σας να κινητοποιηθεί, παρέχοντάς του ανατροφοδότηση για να διατηρήσει την αυτοπεποίθησή του. Επαινέστε το παιδί και κάντε ξεκάθαρο ότι θα ενθαρρύνετε τις προσπάθειές του.

Μοντέλο συμπεριφοράς: τα παιδιά συχνά υιοθετούν τα μοντέλα συμπεριφοράς που παρατηρούν στους ενήλικες. Διαβάστε το βράδυ μαζί με το παιδί σας ή δημιουργείστε ένα χρονικό διάστημα όπου όλοι διαβάζουν κάτι της επιλογής τους. Αφήστε μεγάλο αριθμό αναγνωστικού υλικού διαθέσιμο (βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες), ώστε το παιδί να έχει την επιλογή να διαλέξει.

Συνάντηση γονέα-δασκάλου: πριν τη συνάντηση, μιλήστε με το παιδί σχετικά με το πώς πιστεύει πως τα έχει πάει στο σχολείο και σε τι νομίζει ότι δυσκολεύεται. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ζητήστε να σας δείξει ο δάσκαλος ασκήσεις του παιδιού και να σας ενημερώσει για τη δουλειά που κάνει. Επίσης, ζητήστε να μάθετε για διαφορετικούς τρόπους που θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε για να βοηθήσετε το παιδί.

Ενισχύστε το σχολείο: ενισχύστε το σχολείο συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις. Κάνοντας αυτό, θα καταφέρετε να στείλετε ένα θετικό μήνυμα στο σχολείο και τους δασκάλους ότι είστε πρόθυμοι να δουλέψετε με το παιδί σας σε καθημερινή βάση.

Σε διάφορες στιγμές κατά τη διάρκεια του χρόνου, μπορεί να χρειαστεί να επικοινωνήσετε με τους δασκάλους, τη διεύθυνση και άλλους. Δημιουργήστε μια λίστα με σημαντικά τηλέφωνα και e-mails για να βεβαιωθείτε πως θα μπορείτε να επικοινωνήσετε.

Τέλος, μπορείτε να φτιάξετε χρονοδιάγραμμα με τις σημαντικές ημερομηνίες της χρονιάς.

Ελπίζουμε να βρήκατε τις συμβουλές μας χρήσιμες!! Στο επόμενό μας άρθρο θα σας δείξουμε τρόπους οργάνωσης και συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια της μελέτης!

Συγγραφή: Δημιουργική Ομάδα “λόγος + πράξη”

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλτούμας ΟΤ, SI, CBT

Βιβλιογραφία

Heintzelman, S. J., & King, L. A. (2018). Routines and Meaning in Life. Personality and Social Psychology Bulletin, 014616721879513. doi:10.1177/0146167218795133.
Bailly, C. (2020). Using Ritual and Expr Using Ritual and Expressive Arts with Parentally Bereaved Children. . Expressive Therapies Capstone Theses. 360. https://digitalcommons.lesley.edu/expressive_theses/360.

print