Τεχνολογία και οθόνες… πόσο αθώες είναι τελικά;

Η τεχνολογία και οι οθόνες, κινητού, τάμπλετ, υπολογιστή και τηλεόρασης πλέον είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, αλλά και της ζωής των παιδιών. Πόσο αθώο είναι όμως αυτό;

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο JAMA Pediatrics, όσο περισσότερο χρόνο ξοδεύει ένα βρέφος μπροστά από μια οθόνη, τόσο περισσότερο αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης αναπτυξιακής καθυστερήσης, δυσκολιών στις  δεξιότητες επικοινωνίας, αλλά και σε άλλες δεξιόιτητες, όπως επίλυση προβλημάτων, συγκέντρωση κλπ.

Η έρευνα διεξήχθη στην Ιαπωνία από τον Ιούλιο του 2013 έως και τον Μάρτιο του 2017. Στην έρευνα αυτή, η οποία δημοσιεύτηκε στο ακαδημαϊκό ιατρικό περιοδικό JAMA Pediatrics, συμμετείχαν συνολικά 7.097 βρέφη και οι μητέρες τους.

Τα βρέφη εκτέθηκαν καθημερινά έως τα 2 έτη τους για μία έως τέσσερις ώρες ή για τέσσερις και περισσότερες ώρες σε οθόνη. Στη συνέχεια, οι ερευνητές κλήθηκαν να εξετάσουν τη διάρκεια του χρόνου οθόνης των παιδιών ελέγχοντας την απόδοσή τους σε αναπτυξιακές κατηγορίες, όπως δεξιότητες επικοινωνίας, λεπτή κινητικότητα, προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες και επίλυση προβλήματος, στην ηλικία των 2,1 ετών και έπειτα στην ηλικία των 4 ετών.

Συμπεράσματα έρευνας

Οι ερευνητές συνέλεξαν τα δεδομένα με βάση τις πληροφορίες που τους παρείχαν οι συμμετέχουσες μητέρες. Αξιολογώντας τα ευρήματα της έρευνας, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι καθυστερήσεις σε αναπτυξιακά ορόσημα συνδέονται με τον χρόνο επί της οθόνης για τα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα.

Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά εκείνα που εκτείθονταν καθημερινά σε οθόνη έως τέσσερις ώρες είχαν τριπλάσιο κίνδυνο να εμφανίσουν δυσκιολίες στην επικοινωνία και την επίλυση προβλημάτων. Τα παιδιά με χρόνο οθόνης τέσσερις και περισσότερες ώρες είχαν πενταπλάσιες πιθανότητες καθυστέρησης στις δεξιότητες της επικοινωνίας και διπλάσιες πιθανότητες καθυστέρησης σε προσωπικά και κοινωνικά ορόσημα. Μάλιστα, αυτά τα παιδιά είχαν 1,74 περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν ελλείμματα στις δεξιότητες λεπτής κίνησης.

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής δε συνιστά χρόνο οθόνης για τα παιδιά κάτω των 2 ετών. Παρότι η οθόνη έχει γίνει πλέον μέρος της καθημερινότητας πολλών παιδιών, τα παιδιά έχουν την ανάγκη της “πρόσωπο με πρόσωπο” αλληλεπίδρασης και όχι της παθητικής κατανάλωσης περιεχομένου σε μια οθόνη.

Η οθόνη μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί από παιχνίδια και βιβλία που, μεταξύ άλλων, βοηθούν στην οπτική ανάπτυξη του παιδιού.

Η έρευνα κλείνει σημειώνοντας ότι «αυτή η μελέτη δεν έχει σκοπό να ντροπιάσει έναν γονέα που αποφασίζει να αφήσει το παιδί του να περάσει κάποιο χρόνο μπροστά στην τηλεόραση ή σε ένα τάμπλετ, ενώ αφιερώνει λίγο χρόνο για να κάνει ένα γρήγορο μπάνιο ή να ετοιμάσει ένα γεύμα για την οικογένεια. Οι γονείς δεν θα πρέπει να φοβούνται ότι έχουν καταστρέψει το μωρό τους, αν τους έχουν επιτρέψει να απολαύσουν μια εκπαιδευτική εκπομπή στην τηλεόραση ή το tablet…Θα πρέπει να κάνουν το καλύτερο δυνατό για να αλληλεπιδρούν θετικά με το παιδί τους και να περνούν όσο το δυνατόν περισσότερο ποιοτικό χρόνο μαζί του».

Συγγραφή: Εβίτα Πανάγου, Ειδική Παιδαγωγός MSc

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλτούμας ΟΤ, SI, CBT

Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάζει η κ. Αγγελική Λάλου στο  νέο της άρθρο στην ιστοσελίδα, clhildit.gr. Μπορείτε να το διαβάσετε  πατώντας εδώ.

print