Στην Β. Αμερική, υπάρχει μια παράδοση που γιορτάζουν κάθε Φλεβάρη, η οποία ονομάζεται “Η μέρα της Μαρμότας”.
Η παράδοση αυτή βασίζεται στην θεωρία ότι την ημέρα εκείνη αν η μαρμότα (είδος σκίουρου) βγει από τη φωλιά της και δεν μπορεί να δει τη σκιά της από τη συννεφιά, ο χειμώνας θα τελειώσει σύντομα. Αν όμως η ημέρα είναι ηλιόλουστη και η μαρμότα δει τη σκιά της και μπει αμέσως στη φωλιά της, ο χειμώνας θα παραταθεί για έξι ακόμα εβδομάδες.
Με έμπνευση αυτή την παράδοση θα σας παρουσιάσουμε ένα παιχνίδι που θα βελτιώσει τις δεξιότητες του παιδιού σας διασκεδάζοντας αλλά και ένα booklet δραστηριοτήτων που μπορείτε να κατεβάσετε στο τέλος της σελίδας.
Ο στόχος του παιχνιδιού
Το παιδί θα πρέπει να μιμηθεί τη στάση που απεικονίζεται στην εικόνα μπροστά του!
1ος τρόπος παιχνιδιού
- Χρησιμοποιήστε μια χαρτοταινία και σχεδιάστε ένα Χ σε διάφορα σημεία στο πάτωμα. Θα ήταν καλό να υπάρχει απόσταση τουλάχιστον ενός μέτρου μεταξύ αυτών των σημείων ώστε να μην μπερδεύεται το παιδί.
- Τοποθετήστε μια κάρτα μπροστά από κάθε σημείο Χ που φτιάξατε.
- Το παιδί πρέπει να ξεκινά από το πρώτο σημείο Χ, να στέκεται πάνω σε αυτό και να μιμείται την στάση που βλέπει μπροστά του.
- Έπειτα συνεχίζει τη διαδρομή φτάνοντας στο επόμενο σημείο Χ. Θα πρέπει να σταματήσει ξανά και να μιμηθεί τη νέα στάση που βλέπει μπροστά του.
- Όταν φτάσει στο τελευταίο σημείο και μιμηθεί τη φιγούρα, το παιχνίδι τελειώνει.
2ος τρόπος παιχνιδιού
- Τοποθετήστε τις εικόνες με τις φιγούρες σε διάφορους “σταθμούς” μέσα στο σπίτι. Ένας σταθμός θα μπορούσε να είναι το ψυγείο, το πάτωμα μπροστά από την πόρτα, ένας τοίχος κλπ.).
- Το παιδί θα πρέπει να μετακινηθεί σε αυτούς τους σταθμούς με μια συγκεκριμένη σειρά. Για παράδειγμα λέμε στο παιδί: “ψυγείο, κρεβάτι, σαλόνι”. Το παιδί θα πάει στο ψυγείο, θα μιμηθεί τη φιγούρα που είναι εκεί, μετά στο κρεβάτι και τέλος στο σαλόνι.
- Σε κάθε σταθμό θα σταματήσει και θα μιμηθεί τη φιγούρα που βλέπει μπροστά του.
- Έπειτα θα συνεχίσει τη διαδρομή φτάνοντας στον επόμενο σταθμό στο σπίτι. Θα πρέπει να σταματήσει ξανά και να μιμηθεί την νέα φιγούρα που βλέπει μπροστά του.
- Όταν φτάσει στο τελευταίο σημείο και μιμηθεί τη φιγούρα, το παιχνίδι τελειώνει.
Με τον τρόπο αυτό ενισχύουμε και την μνήμη εργασίας καθώς και τον χρονικό προσανατολισμό.
3ος τρόπος παιχνιδιού
- Κάθε κάρτα θα πρέπει να εκτυπωθεί 2 φορές οπότε κάθε σελίδα την εκτυπώνουμε δύο φορές.
- Έπειτα κόβουμε τις κάρτες, τις ανακατεύουμε και τις τοποθετούμε στο τραπέζι σε στοίχιση ώστε να φτιάξουμε ένα τετράγωνο με ίσο αριθμό σειρών και γραμμών.
- Το παιδί προσπαθεί να φτιάξει “ζευγάρια” ίδιων φιγούρων! Όταν ταιριάξει ένα ζευγάρι, θα πρέπει να μιμηθεί και την αντίστοιχη φιγούρα.
- Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι το παιδί να εντοπίσει και να μιμηθεί όλες τις φιγούρες.
Με τον τρόπο αυτό ενισχύουμε και την οπτική μνήμη, τη μνήμη εργασίας, τον οπτικό εγκλεισμό, την οπτική διάκριση αλλά και άλλες πολλές δεξιότητες.
4ος τρόπος παιχνιδιού
- Εκτυπώνουμε τις κάρτες σε μικρότερο μέγεθος. Για παράδειγμα σε μια κόλλα Α4 να χωρέσουν 8 κάρτες (2 σελίδες σε 1).
- Κάθε παίκτης (παιδί, γονέας κλπ) διαλέγει κάθε φορά μια κάρτα και την δείχνει στου υπόλοιπους παίκτες.
- Οι υπόλοιποι παίκτες θα πρέπει να μιμηθούν την φιγούρα.
- Έπειτα, διαλέγει ο επόμενος παίκτης κ.ο.κ.
- Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να τελειώσουν όλες οι κάρτες.
- Κερδίζει όποιος κατάφερε να μιμηθεί τις περισσότερες από αυτές τις κάρτες.
Με τον τρόπο αυτό ενισχύουμε την εναλλαγή σειράς καθώς και βασικές δεξιότητες παιχνιδιού και αλληλεπίδρασης.
Ο πρώτος τρόπος παιχνιδιού σε δράση:
Παραλλαγές και προσθήκες για το παιχνίδι
Σε όλους τους τρόπους παιχνιδιού μπορούμε να κάνουμε διάφορες παραλλαγές ή προσθήκες ώστε να ενισχύσουμε και άλλες δεξιότητες.
Για παράδειγμα:
- Το παιδί όταν θα μετακινηθεί από ένα σημείο σε κάποιο άλλο θα πρέπει να το κάνει με διαφορετικό τρόπο: πηδηματάκια, πλάγια βάδιση, κουτσό κλπ.
- Μπορείτε να συνδέσετε τα σημεία μεταξύ τους με μια χαρτοταινία και το παιδί να μετακινείται στις μύτες πάνω στην ταινία.
- Ανάμεσα από τα σημεία τοποθετούμε διάφορα εμπόδια, για παράδειγμα ένα τραπεζάκι όπου το παιδί θα πρέπει να περάσει από πάνω, μια κουβέρτα όπου το παιδί θα πρέπει να συρθεί από κάτω κλπ.
- Πριν ξεκινήσει το παιδί τη διαδρομή του λέμε μια πληροφορία (πχ. αριθμούς, χρώματα, λέξεις κλπ). Όταν τελειώσει τη διαδρομή θα πρέπει να μας πει την πληροφορία που του είπαμε.
- Πριν ξεκινήσει το παιδί του δείχνουμε μια λέξη. Όταν τελειώσει θα πρέπει να την γράψει σε ένα χαρτί. Αν θέλετε να το κάνετε ακόμα πιο δύσκολο, δείχνουμε τόσες λέξεις όσες οι φιγούρες που θα μιμηθεί. Σε κάθε φιγούρα γράφει και μια λέξη (με τη σωστή σειρά).
Γενικά οι παραλλαγές αλλά και προσθήκες που μπορεί να κάνει κανείς είναι πάρα πολλές! Σημασία έχει να περάσετε καλά με το παιδί σας και να το βοηθήσετε να φτάσει στο μέγιστο των ικανοτήτων του, με γνώμονα πάντα την κατανόηση την υποστήριξη και την αγάπη.
Συγγραφή και επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλτούμας ΟΤ, SI, CBT
Αν σας άρεσε αυτό το παιχνίδι ή οι δραστηριότητες, μοιραστείτε το άρθρο με φίλους, είναι σημαντικό να προσπαθούμε να κάνουμε τις ζωές των ανθρώπων γύρω μας καλύτερες.
Επίσης, κάντε εγγραφή στο Newsletter μας, σύντομα θα έχουμε και νέα παραλλαγή / έκδοση του παιχνιδιού η οποία θα κληρωθεί και θα αποσταλεί σε κάποιον τυχερό.